KUNSTRAUM AM SCHAUPLATZ

As the Machine is taking the hold
concept for an installative work / exhibition (the familiar props, new stage-set, another screenplay)

Clemens Hubinger, 2018

 

Why we happily merge into the Machine:

We've been hit by the heavy burdens of life-on-the-material-layer for ages. The age of human.

Transitioning what we see as the essential of living, into the informational – by now digital – layer, seems to be the most convenient approach for all;

To finally ban that painful burden of living, that material-born tools were just able to ease. 

No more weight to carry, no more need to interact on human-to-human interfaces, as anyone can solve any problem on one's  own.

We proceed well on that, the point where art, on the layer of creation and direction, is exclusively executed by the Calculating-Machine, is now in reach, as a matter of but a few years.

To transition the perception-of-art into being executed by that machine alone as well, might still need some pride-to-be-eroded, though.

We are to be happy; We wanted lightness rather than living, and we shall be granted.

 

Installative Ausstellungsanordnung aus Fragmenten vergangener künstlerischer Arbeiten oder deren Vorstudien 

 - im Zusammenhang: Materialisierung / manuelle Abformungen / Abformungsprozesse - und dadurch Neuinterpretation der Einzelteile im Kontext dieser Installation / Ausstellung.

Die einzelnen Arbeiten beschäftigten sich mit materiellen Formfindungsprozessen, manuellen Abformungsprozessen oder deren Initiatoren.

Im Zuge der Installation im neuen Zusammenhang (=Ausstellung) werden sie neu benannt - im Syntax

„ 'Alter Titel (Neuer Titel)' Jahr der Entstehung (2018)“ und erzählen nun gemeinsam eine neue Geschichte; es erfolgt eine aktuelle Bedeutungsplazierung auf der Ebene der (neuen) Werktitel, im Verhältnis zu den (bestehenden) Arbeiten.

Eine einzelne neue Arbeit wurde als finales Kapitel dieser Geschichte geschaffen, und bleibt dennoch, in der Struktur der Benennung, der erzählten Geschichte treu.

Die Dauer der Ausstellung (Ablaufdauer) beträgt sieben Tage, jeweils bis abends. Es findet keine Vernissage am Vorabend statt, am Abend des siebenten Tages findet eine Finissage statt. Im Rahmen dieser Finissage erfolgt eine Performance (the artist singing a Farewell). 

 

As the Machine is taking the hold

staging directions on screenplay, scenes I-IX

 

I.
for outside surface, valid
                                          no comment

II.
for neurotransmission, outdated
                                          liquid sunshine, direktsaft

III.
as being stuck in desire for perfection
                                          on the right to make a copy of a thing

IV.
for optimism in beginning

                                          no comment

V.
for keeping it moist
                                          no comment, but glossy

VI.
for where is blood, there is life
                                          conserved into death

VII.
breaking the prison wall
                                          a bless it was put inside the box first

VIII.
for I might rather want to be left inside that rabbit-hole
                                          a temptation, and rejected

IX.
for takeoff-procedure, readied
                                          might well lift off; whom do you want to be?

 

 

back